vrijdag 19 september 2008

De vertrekvergadering

Elke Jokerreis heeft een vertrekvergadering waarop je als begeleider kennismaakt met je deelnemers en natuurlijk de deelnemers onderling. Altijd weer een spannende dag: welk vlees krijg ik nu weer in de kuip, gaat het klikken, gaan ze overeenkomen, hoeveel mannen en hoeveel vrouwen...
Als begeleider kom je meestal een half uurtje vroeger naar het Via Via café waar de vergadering doorgaat en kijk je wie er allemaal binnenkomt. Meestal gaan er wel meerdere vergaderingen door zodat je niet meteen ziet wie uw deelnemers worden. Maar ook andersom. Deelnemers kijken ook uit wie de begeleider wordt, en vooral wie mee zal gaan op deze reis. Je ziet iedereen rondkijken en afwachten. Sommigen trekken hun stoute schoenen aan en proberen toch al met de eerste de beste kennis te maken: of iek meega naar 'Zordanië'? Nooit vanzelevens van gehuurd meniere, ik werke ier moar in de keuken?! Lap, een kemel geschoten en weer naar het tafeltje bij de cola light en maar afwachten tot 11.00u want dan wordt er afgeroepen. Uiteindelijk is het dan zo ver en maakt iedereen met iedereen kennis. In het begin is dit meestal nogal schuchter - hoe zou je zelf zijn.
Maar ervaring leert mij dat dit wel loskomt nadat ze de eerste serieuze wandeling verteerd hebben. Ik heb er een goed oog in. Inderdaad 9 individuen waarvan bijna iedereen Sofie of Bart noemt behalve Patrick en Daniel die Philippe en Caroline noemen of was het nu Eva? Iedereen blijkt de goede ingesteldheid te hebben en toch wel de nadruk te leggen op de natuur want dit is wel nodig voor deze reis.
Na de nodige uitleg en vragen ga je dan huiswaarts en begint het werk. De echte voorbereiding start. Ik heb natuurlijk wel al de ervaring omdat ik er al veel geweest ben maar juist daarom dat ik mij zelf verplicht het nodige te doen. Ik heb er weer zin in na de laatste reizen in Nepal, Vietnam, Borneo, Kirgistan en Oezbekistan.
al_Mamlakya_al_Urdaniya maak je klaar want ik kom er terug aan en ik hoop dat je terug je beste kant laat zien. Ahlan wa sahlan al Urdaniya.

Geen opmerkingen: